@JohanLange på WebCoast 19/3 10.00

Den 19 mars kl 10 höll Johan Lange en session på Webcoast.  Sessionen kallades något i stil med LUCK – ett koncept kring lean, kognition och sociala medier. Vi som gick dit fick följa med på en krokig resa i Johans idéer som ledde till flera nya tankar och idéer hos mig. Jag ska här försöka återge mina anteckningar för att sedan återkomma med hur jag drog paralleller till verksamheter jag jobbat inom eller mig själv helt enkelt.

Många företag tror att man vet vad kunderna vill ha. Hur då? Jo, svarar man, vi frågar ju kunderna en gång per år. När man hamnar i problem, avtagande försäljning, oengagerade kunder/medarbetare vill man ha en snabb lösning.

Vanligaste sättet att gå tillväga då är att hitta problemet och så finna en lösning på det samma. Det ger effekt, men den avtar. Precis som med engagemanget man skapar vid den årliga kontakten, eller lösningsletandet hos medarbetare – 1 veckas engagemang och så avtar det.

Men hur kan man tänka då? För att det ska bli bättre?
Bokstaven CBörja med att fundera på vad du (ditt företag) är BRA på (inte vad ni är dåliga på/problemet). Tänk till exempel på mental träning och idrottsmän. Alla elitidrottare har en mental coach just för detta. Att hålla fokus på vad man är bra på och hur man förstärker det. Hur många stora företagsledare har en mental coach tror ni?

Bokstaven LLean är ett sätt på vilket man inom produktion och tjänstesektorn har börjat fundera kring hur man kan arbeta mer effektivt. Lean kräver ett coachande ledarskap, menar Johan Lange. Det fungerar inte att curla sina medarbetare eller att inte våga delegera ansvar. I en kultur som är lean har man en kultur av no blame. Ledarna måste agera coacher. Vi måste lyfta fram det stora/starka i andra och hitta fram till vad vi båda drivs av och hur vi på bästa sätt når målet. 70 % i Sverige går till jobbet utan att veta om de gör ett bra jobb. Hur motiverade kan de bli till att göra bättre? Motivation kan skapas genom att man är medveten om målet och blir coachad till att känna att man kan nå det. Inte genom underverk, värdeord eller affärsplaner.

Bokstaven KMen det handlar också om kognition. Alltså hur våra hjärnor processar information eller känslor. Det handlar om individspecifika sätt såväl som allmängiltiga, placeboeffekt, reptilhjärna (instinkt), försvarsmekanismer och hur vi väljer att tolka vår omvärld (perception).  Utan att förstå detta så missar vi en viktig bit i det som kan föra oss mot ett mål När vi förstått mer om detta förstår vi också hur viktigt coachningen är, menar Johan Lange. Då blir den inte ett humbug utan ett sätt på vilket vi kan styra och använda oss av vår kognition på det för oss mest fördelaktiga sättet.

UAtt vår vardag innehåller sådant som underlättar och utvecklar är viktigt och sociala medier är en sådan sak. Något som gangar transparens, snabba svar på funderingar, medmäsklighet, kommunikation osv. Genom denna interaktion utvecklas vi. Att vara coach eller lean utan att vara transparent går inte.

Ord, företag eller länkar som nämndes i samband med
Lean: SKF, Scania
Utvecklande verktyg: formspring
Kognition: Martin Ingvar, hjärnforskare

Lyssna och se tips på TED.com 
Ken Robinson om skolan
Simon Sinek om varför jag gör som jag gör
 

Johan Langes egna bloggposter om LUCK-konceptet:
LUCK-konceptet del 1  
LUCK-konceptet del 2

Annonser

3 responses to “@JohanLange på WebCoast 19/3 10.00

  1. Pingback: Ställ en fråga till: ”hur?” eller ”varför?” | ninaboelbloggen

  2. Pingback: Jo men om jag bara får förklara! | ninaboelbloggen

  3. Pingback: Knytkonferens, unconference, okonferens | ninaboelbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s