Facebook statistik, antal användare i olika åldrar mm

Funderar lite löst på det som kan bli tredje Facebookgrejen för företaget där jag jobbar. En sida som skulle ha målgrupp personer över 60 boende i Malmö. Ungefär.

Frågade mig hur jag skulle kunna hitta hur många de är på FB och om det skulle vara värt att testa. Ställde fråga på twitter om statistik på facebook och fick många svar.

Använd Facebook ads
Flera sa en och samma sak: gör en annons. Detta började jag alltså att testa och det visade sig vara ett otroligt smidigt sätt för att enkelt få reda på hur många i den tänkta målgruppen som redan finns på Facebook. Logga in på Facebook och klicka sedan på ”Advertise” bland länkarna längst ner på sidan. Antar att den heter Annonsera på svenska 🙂

I annonseringsverktyget
Börja med att ange URL, rubrik, lite text och en bild.
I steg två får du sedan leka med urvalet. I mitt fall visade det sig att antal personer som är medlemmar på Facebook, är över 60 år och bor inom 50 miles (8 mil) från Malmö är 25 340

Fler tips på ställen att hitta statistik:

Kommentera

