Kids, play & tech, #webcoast, @bjornjeffery

@bjornjeffery jobbar på Brickmark-Bonnier. De har nyligen lanserat ett spel för iPhone och ett för iPad där de i utvecklingen tagit fasta på hur barn leker. Björn berättar för en ganska stor skapa på #webcoast om deras arbete, researchen de gjort och delar med sig av tips och tricks.

Vi var många som blev imponerade av deras sätt att arbeta och hur de illustrerar att en idé går vidare i processen för att till slut kanske bli ett spel som faktiskt utvecklas.

Vilka saker finns det att skapa spel/leksaker av i en iPhone/iPad:

  • Ljud (mikrofon, högtalare mm) – Talking Tom cat
  • Bild, kamera – ARSoccer
  • Platser, GPS – The hidden park
  • Gyroskop – Real racing
  • Accelerometer – 7up action guitar
  • Multi touch – multipong
  • Part of you – mouth off
  • iPhone bok – Papo and mamo
  • More than a screen – iPirates
  • Beyond the sceen – Faceit
  • Multi screens – Scrabble

Barns lek
Play & toys bestämde sig för att titta närmre på hur barn leker med leksaker egentligen och vad som karaktäriserar deras lek. Utifrån vad de såg så segmenterade de leken i följande:

Types of play, bild @bjornjeffery Play & tech

Types of play, bild @bjornjeffery Play & tech

Sedan ville man se vilken typ av lekar (via appar/spel) som erbjuds via AppStore. Den kartan såg ut så här:

Types of play i AppStore, bild @bjornjeffery Play & tech

Types of play i AppStore, bild @bjornjeffery Play & tech

De ville se på leksaker av den anledningen att de är öppna för barn att själva tolka och leka med. Spel har med sig regler där man får veta om man gör rätt eller fel. Det finns ett sätt att göra det rätt på och ett spel är inte en leksak.

Kioskvältarleksaker
Leksaker som blir superpopulära och som alla vill ha är inte en slump utan de talar till de sakerna vi letar efter rent emotionellt. En boksida med 1900-talets ”Blockbuster toys” ger en bild av vad vi gillat och vad som också hållt över tid.
1953 var det PEZ-figuren och 1958 frisbee. Vad de som tagit sig in på denna listan har gemensamt finns det en bok om: Blockbuster Toys (förhandsgranskning). En gemensam nämnare är att de som tagit fram leksakerna letat efter att tillfredsställa barnens känslomässiga behov. Vad de hittade var: The smiles that others missed.

Metoden Brickmark använder för att hitta rätt idé att arbeta med, hur de arbetar med den från start till utvärdering:

  • The ocean – här hamnar alla idéer som sen får kvala.
  • The river – här finns första urvalet.
  • The mud – idéer som kommit hit testas.
  • The beach – kommer man förbi testet så planeras man noggrannare.
  • The grass – Har en idé kommit till gräset så utvecklas och testas den.
  • Sitting on a twig – Här fixas distributionen mm.
  • In the air – Nu är idén lanserad, finns i AppStore.
  • Sitting on a cloud – Utvärderar idén.
Annonser

One response to “Kids, play & tech, #webcoast, @bjornjeffery

  1. Pingback: Taggad inför The conference, #theconf @mediaev | ninaboelbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s