Komplexist, spaning in i framtiden av @troedtroedson #komm2011

I Förra veckan bjöd Hammer & Hanborg till lunchseminarium om sin årliga undersökning Kommunikatören*. Malmö var sist på kartan så en hel del av resultat och talarpresentationer hade sipprat igenom bruset från Stockholm, Oslo och Göteborg.

För att presentera resultatet hade man bjudit in Troed Troedsson (Paradigmmäklarna), framtidsanalytiker. Han pratade om värdet av att INTE ha en strategi för sociala medier utan ett förhållningssätt. Att finnas i ett sammanhang är inte att styra det utan att vara en del av det. Att kunna förändras över tid och hänga med i svängarna.

Psssst… alla vet
Vi lever i en värld där alla vet. Inte bara ett fåtal. Alla kan skaffa sig informationen de behöver, något som ställer lite nya eller andra krav på oss som arbetar med just information. Tänk på #kkgate med Katrineholms kuriren och @kommunchef. Där fick alla (som ville) veta frågorna journalisten ställde redan innan Mattias svarade på dem.

Få in information
Troed menade att kommunikatörens roll mindre kommer att handla om att ge information inifrån en organisation och ut utan snarare att lyssna på omvärlden och samtiden och ta med denna kunskap in i en organisation. Transparensen handlar inte (enbart) om att vem som helst ska kunna se in utan om att organisationen ska kunna se ut.

Kompetens
Att vara kompetent, menar Troed, har ingenting med kunskap och erfarenhet att göra. Ordet härstammar från compete -> competence det vill säga förmågan att tävla. Om du menar dig vara kompetent nog att kunna bygga världens bästa bilar till försäljning men inte säljer några så har du ingen kompetens. Du kanske kan men du är inte kompetent. Han hårddrar givetvis men visar på vikten av affärsmässighet och att blicka utåt. Inte sitta och tänka att man är bäst utan att veta vad kunden vill ha eller marknaden erbjuder. Får mig att tänka på TEDex seminariet med ”it’s not what you do but why you do it”.

Den nya rollen
Som kommunikatör kan man enkelt sagt vara specialist eller generalist. Specialisterna tenderar att ha lägre lön än generalisterna som man ofta återfinner i t.ex. ledningsgruppen. Troed spår framtiden för en ny roll: Komplexisten. Den som kan se och förklarar helheten. En komplexist letar efter minsta gemensamma nämnare och vet mindre och mindre dag för dag. En komplexist identifierar sig med sin värdegrund och tror att allt hör ihop. (Källa paradigmmäklarna)

Så himla rätt tänker jag som arbetat mycket med kasam (känslan av sammanhang), helikoptersyn och akupunktur utifrån den samma.

@troedtroedson i Stockholm

* Kommunikatören är en undersökning som går ut till cirka 15 000 kommunikatörer och 2011 var det 3 444 som svarade. Du hittar hela rapporten här: http://www.hammerhanborg.com/kommunikatoren

Annonser

One response to “Komplexist, spaning in i framtiden av @troedtroedson #komm2011

  1. Pingback: Vad är kunskap? « Indievargen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s