Distributed innovation, @troed på #webcoast

Tack Troed för hjälp via mail!

Troed Sångberg, futurist på SonyEricsson fanns på plats på webcoast. Vi var många som ville ta del av hans tankar kring distributed innovation. Det gick fort, det var på engelska och den röda tråden var människan och vår utveckling på något sätt.

För 8 000 år sedan var Sahara en savann. Förändring är en röd tråd i vår existens, liksom innovationen och utveckling. Tänk på biblioteket och kulturen kring detta i Alexandria (alla skepp som seglade in i hamn fick lämna de böcker de hade för att få dem kopierade till biblioteket – CC licens på den?). Vidareutvecklades till Guthenberg, till telegrafen och så telefonen. Telefonen idag används främst inte till att skicka ljud med. Smarta telefoner är egentligen inte längre telefoner. Utvecklingen går och över tid går det snabbare mellan uppfinningarna och det nya.

”I will never have a brain implant”
– så har jag hört många säga om alltifrån att ha en telefon att alltid bära med sig till dator till att finnas på facebook och twitter, @troed.

Innovation är en produkt av det som överförs från sinne till sinne beroende på hastighet och eventuell fördröjning (mind to mind latency and bandwidth).

Förutsägbar kurva mellan tid och utveckling

Troed visar kurvan tid, utveckling och verklighet

Troed visar kurvan tid, utveckling och verklighet

Vi kan förutse framtiden. Kurvan mellan utveckling och tid har sett lika dan ut länge, Det betyder att vad vi uppnått de senaste 15 åren kommer vi att uppnå på 8 år nästa gång. Det är viktigt att tro att vi kan ”when you don’t trust your projections, you’re left behind”.

Nya regler för en ny ekonomi
Det handlar inte längre om du är öppen, utan om du är tillräckligt öppen för att låta andra göra något av det du har. Det är så innovation skapas och det är så vi kommer att nå framgång.

In a world of widely distributed knowledge, companies cannot afford to rely entirely on their own research, but should instead buy or license processes or inventions (i.e. patents) from other companies. In addition, internal inventions not being used in a firm’s business should be taken outside the company (e.g., through licensing, joint ventures, spin-offs).

wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Open_innovation

Vi har tiden att göra det
Innan TV:n kom på 1950-talet var normen att man gjorde något på sin fritid, allt detta görande av något ledde till framsteg. Innan internet kom så fanns mycket lite av det just på grund av TV:n intåg. Nu kan vi återigen, genom nätet, hjälpa till och engagera oss, utveckla och se till att utvecklingen går framåt. På TV:n har vi lagt 1 000 000 miljoner tänktimmar (thought hours) och Wikipedia räknar med att de för två år sedan hade fått 100 miljoner av våra tänktimmar.

Vad vill vill ha för vår hjälp erkännande, gläden över att ha hjälpt eller liknande värden. Men om du enbart vet om och agerar i ”the gold economy” kan du enbart erbjuda och få  gold eller free. Om du istället ser den sociala economin kan du räkna in värden som fun och fulfilling.

Vi är inte ensamma
Vi har inte länge kunder eller konsumenter. Vi har kollegor.
Vi är alla tillsammans med att skapa produkterna och värdet. För ett företag är detta en radikal skillnad i synsätt som går från att se användaren av produkten som enbart en kund eller konsument till en medskapare.

@troed berättar om Starfish and the Spider som metafor för den distribuerade kunskapen och även innovationen (se http://www.starfishandspider.com/ ). En sjöstjärna har ett distribuerat nervsystem där man kan dela sjöstjärnan i fler delar som var för sig kan agera som/blir en ny sjöstjärna. En spindel däremot behöver både alla sina ben och sin hjärna för att kunna fungera. Om man tänker på detta i organisationer eller företagskulturer så blir en sjöstjärnekultur något man gärna vill ha. En kultur med distribuerat ansvar där man låter anställda med visioner och stark drivkraft leda långt ute i ”armarna” i företagsstrukturen så att man kommer framåt snabbare och med nöjdare medarbetare.

Det sociala är en omvälvande förändring! Allt kommer att bli socialt, för vi är det. Det gäller sök, handel med mera. Är verktygen där för oss att vara sociala i vårt beteende så använder vi dem eller uppfinner dem.

Tips till läsning, namn mm:
 Tim O’Really
Eric von Hippels , Ladda ner t.ex. Democratizing innovation som .pdf gratis här:http://web.mit.edu/evhippel/www/democ1.htm
Participatory culture
Kevin Kelly, new rules for a new economy, Läs den online här
Tor Norretranders, The generous man ”social economy”

Annonser

3 responses to “Distributed innovation, @troed på #webcoast

  1. Pingback: Frida Nelhans Blogg » Blog Archive » Distribuerad innovation och den digitala infödingen

  2. Underbart inlägg det inspirerade mig att skriva ett också inom samma ämne och om den digitala infödingen.

  3. Pingback: Knytkonferens, unconference, okonferens | ninaboelbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s