Vad skulle få dig att byta jobb? fråga från @jsundlo

Igår fick jag en fråga av @jsundlotwitter. Eller jag och jag, alla som har honom i sitt flöde kunde läsa följande: ”Vad skulle få dig att byta jobb? Är grymt nyfiken på anledningarna. RT:a gärna!”

Här kommer mina svar och @jsundlos kommentarer/svar:
@jsundlo Suget efter en ny utmaning/ny organisation att vara en del av. Om jag fick erbjudande om intressant(are) tjänst till bra villkor.
@ninaboel Är lön en faktor som spelar in? Var skulle du rangordna den?
@jsundlo Ja lön är viktig såklart men för att ens titta åt annat/nytt jobb krävs att innehållet väcker intresse först och främst *funderar*
@jsundlo > Tänker hur jag skulle reagera på rubriken ”70 000 i månaden för avloppsrensning”,det jobbet kanske jag skulle söka *funderar*
@ninaboel Det är ju frågan alltså! Det finns ju en gräns nånstans, jag menar får man 100k/mån kan jag nog ta det jobbet en tid och spara.
@jsundlo Om jag behövde byta skulle lön spela mindre roll. För att titta åt annat krävs att det är lika intressant och lön som matchar…
@jsundlo Egentligen är många av de jobb jag ej vill ha såna som jag borde vilja ha: man är behövd, gör nytta, kan se hur påverkar helheten
@ninaboel Håller helt med dig
@jsundlo Då blir mitt svar mer att det kanske krävs att jag kan se mig själv i yrket, känner stolthet för det, status… Intressant nöt 🙂
@ninaboel Ja, jag tror många känner så. Min korta undersökning säger mig det i alla fall!

Tankeställare
Det gav mig i alla fall en tankeställare. För jag skulle aldrig titta åt en annons som avloppsrensare, gräsklippare, bananskalare eller kuvertklistrare om jag redan hade ett jobb, dvs inte för att byta jobb. Jag kanske skulle snegla dit om det angavs att lönen var mycket bra. Fast jag enetligen när jag tänker på jobben ser att de har de kriterier jag tycker är viktiga. Man hjälper någon, gör skillnad, underlättar, kan lätt sätta sitt arbete i ett sammanhang och på så sätt skapa mening med det man gör osv.

Jag! jag? jag.
Jag är  ingen som ”ser ner” på olika yrken eller de som väljer att ha dem osv. Jag har jobbat med olika saker och trivdes egentligen kanske lika bra med städjobbet jag hade 2002 som infomasterjobbet jag har idag. Men ändå så är det vissa ord eller titlar som triggar mig att titta på annonser och vissa inte. Har det att göra med att jag tänker att jag inte har det som krävs för de yrkena? Har det att göra med att jag har en viss utbildning och bara vill arbeta inom det? är jag för feg för att söka mig utanför min trygga sfär? Ja, det fanns en hel del att klura på där för mig.

Den egentliga frågan
Jag går precis i dagarna från inhyrd konsult till anställd. Dock på samma företag, med samma titel och innehåll på tjänsten. Well, den egentliga frågan jag fick handlade ju om att byta jobb. Och då är jag fortfarande ganska nöjd med mitt direkta svar som handlade om mitt eget sug efter något nytt gällande jobb eller organisation. Det skulle också i dagsläget behöva vara så att jag blir erbjuden eftersom jag sällan letar annonser eller prenumererar på jobb. Det jag blir erbjuden behöver också vara en intressant(are) tjänst till bra  (samma) villkor.

Kommentera

