Kommunikation är olika för olika kommunikatörer

För någon dag sedan träffade jag en person som tänker ganska olikt mig. Det handlade om kommunikation och våra helt motsatta förhållanden i tankesätt blev så tydligt. Jag funderar på hur vi ser på vår yrkesroll och vad vi gör och om detta har någon betydelse för var vi kommer att hamna framöver…

Amen, vi sa ju att vi inte svarar på DET
Hon menade på att det är ett problem att folk ställer en viss sorts frågor i en viss kanal fast företaget hon jobbar på har skrivit att de inte svarar på den typen av frågor i just den kanalen.
Min respons: Om kunderna vill ha den typ av information som ni inte tillhandahåller, ska ni inte se till att tillhandahålla den istället? Jag menar om det är så att de behöver en viss grej för att uppskatta företaget och för att uppleva relationen som värdefull så kanske företaget ska fundera på att leverera just det.
Hon: Nej men det är så svårt för att då är det så många som kommer att vilja ha den typen av information. Då behöver annan personal jobba med denna kanalen fast det egentligen är en uppgift för en utbildad informatör, dock inte att svara på den typen av frågor de ställer där osv.
Jag: eeeh

Amen, vi säger ju att vi bara jobbar 8-16
Hon tyckte att folk är otåliga och krävande då de vill ha svar direkt, speciellt också att de ställer frågor utanför de tider som företaget hon jobbar på har skrivit att de svarar på frågor i den kanalen.
Min respons: Om folk ställer många frågor utanför den tid ni är tillgängliga, behöver ni kanske öka tillgängligheten?
Hon: Nej men hur skulle det gå till? Vem skulle jobba hela tiden av oss informatörer?
Jag: Tja, man kanske kan tänka sig att informatörsyrket blir någon form av skiftarbete föreslog jag, som om man hade hat global marknad hade det ju varit ett måste?!
Hon: Amen, vem skulle vilja jobba som informatör då om man var tvungen att jobba på natten typ, nej det tror jag verkligen inte på att göra och dessutom krävs massor av personal för att hålla igång skiftarbete och det finns ingen som är beredd att betala för det.
Jag: Fast om det är ett måste för att tillgodose det kunderna vill ha, då kommer det ju att bli en ledningsfråga och beslutas om bara.

Oberäkneliga kunder
Jag kan också tänka mig att man kan tillgängliggöra den typen av information som kunderna efterfrågar i en annan kanal och styr dem dit med olika medel. Men det kommer ju alltid att finnas de som använder saker inte riktigt som man förutsett från början. Den som tillverkat min skärbräda kanske är ledsen, jag använder den nämligen aldrig som skärbräda utan som grytunderlägg.

Ingen slutsats egentligen
Jag har inte riktigt tänkt färdigt på hur jag ska tänka. Vad vi representerar och vem som kommer ha kontakt med vilka typer av kunder i framtiden. Men jag tror att våra olika synsätt visar på något tidstypiskt. På det som Troed Troedsson pratar om när han pratar om specialister och komplexister, på det som Linus Jonkman pratar om när han pratar om synen på yrket i olika generationer (men hon och jag tillhör samma!), på det som jag har hört många gånger på olika sätt från olika håll. Jag får se om jag vågar mig på en analys eller ska släppa det här och bara inse att de finns säkert många som inte tänker som jag.

Annonser

2 responses to “Kommunikation är olika för olika kommunikatörer

  1. Släpp det inte!

  2. Pingback: Kommunikation, kommunikatörer och service | Kreafonbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s