Kritik är förbättringspotential – repeat until believe

Kanske är det så att de olika typerna av informatörer, kommunikatörer (journalister med för den delen) med mera behövs för att få en spännvidd i yrket och i diskussionerna. Om inte annat så bara för det. Det är väl detsamma inom alla yrkeskategorier tänker jag, det finns de som är mer eller mindre flexibla.

Det är just att när det handlar om kommunikation och marknadsföring så känns det som en dubbelmoral att inte erbjuda det man vet att kunden behöver eller att i alla fall inte styra dem rätt. Man kan ju teorierna kring det hela och har vett att testa olika metoder för att praktisera det teoretiska.

Anställningsbarhet
Ett begrepp som Linus Jonkman (@LinusJonkman, egonaut) tog upp igår på social media club Skåne,handlade om anställningsbarhet. Skillnaden mellan generation x (1961-1981) och generation y (1982-2004), eller förr och nu, är bland annat att X:arna tänker på anställningstrygghet och Y:arna på anställningsbarhet.

Det är såklart en radikal skillnad på hur man ser på sitt uppdrag också. Om man strävar efter att vara trygg och veta vad varje dag ska innehålla eller om man vill vara säker på att hålla kompetens vid liv och göra ett så pass bra jobb att man ökar sin anställningsbarhet.

Dra nytta av andra
Jesper Wallerborg (@entapir) tipsade om milkobertil.wordpress.com och säger att den bloggen funkar som så att en strateg/informatör stöttar experten som sitter på värdet och alltså är den som kommunicerar för att mer direkt förmedla det värdet. Så ser väl genomgående de senaste årens mediapolicier ut hos olika företag att i möjligaste mån är det den som är experten som ska uttala sig med stöd från presschef. Det vill säga att man när det gäller i relation till press sett värdet av att den som är mest insatt är den som har direkt kontakt.

@awaze (Fredrik Andersson) tweetade mig en post på kreafonbloggen (@kreafon) som heter alla kommunicerar. Där skriver Lena Carlsson (VD Kreafon) om hur hon av Fredrik uppmärksammades på att man i en organisation kanske ska se över vilka som är kommunikatörerna, det är inte alls säkert att det är det samma som de utbildade informatörerna (såklart!). Lena är lika positiv som jag och säger ungefär såhär: räds inte kära informatör över att andra verkar kunna göra ditt jobb – dra nytta av det!

Kritik är förbättringspotential
Det låter som värsta leanfloskeln men tänk om det faktiskt är sant. Att kritik är förbättringsförslag.
Om folk säger att de vill veta något annat än det ni kommunicerar. Bli glad, ta åt dig – de säger ju att de vill ha något från er och till och med vad. Modifiera det lite med din ämnesexpertis (eftersom alla inte vet vad de vill ha eftersom de begränsas av tankar på vad som är möjligt). Fightas med IT-avdelningen och resursplanerare för att se till att kunna genomföra det kunderna uttryckt att de vill ha. Gör rätt event och kommunikation kring det ni erbjuder och voilá – succé!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s