Kanalkännedom

Nu trodde jag att de inte fanns mer. Att de gett upp och i alla fall tagit en tjuvtitt. Att de fastnat och blivit lika kära som alla andra eller att de tvingats på någon utbildning. Men för en tid sen så stötte jag på en.

En kommunikatör som inte testat Facebook. Som på allvar ler och säger ”Våga vägra Facebook”. Som är under 40 och jobbat bland annat som webbredaktör.

För att sticka ut hakan utan att egentligen göra det säger jag samma sak som min vän Lisa Bjerre (@lisabjerre) sa i en krönika i journalisten förra året ”2010 tillhör det allmänbildningen att ha använt Facebook.”

Att säga att man jobbar som kommunikatör och webbredaktör men inte har ett konto på Facebook, inte ens ett testkonto bara, är som att vara pressansvarig och aldrig läst en dagstidning. 4 384 820 svenska konton finns på Facebook, 48.3% av de svenska invånarna har alltså Facebook. (Källa: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden)

I vår tid där mediekonsumenterna är medskapare och vårt sätt att kommunicera radikalt förändrats från envägskommunikation till dialog eller behovsdriven kommunikation är det väl nästan ett tjänstefel att inte se vilka kanaler som finns och ta reda på hur människor använder dem, eller?

PS. 18 augusti 2007 skrev Fredrik Wass i Internetworld: Facebook, sajten alla talar om. När jag letade lite grejer inför denna bloggpost hittade jag denna blogg där författaren skriver om Facebook: ”men det kan också vara en modefluga som alla ansluter sig till.” När posten är skriven? 10 maj 2011. 

2 responses to “Kanalkännedom

  1. När jag läser din post så tänker jag – visst självklart! Men samtidigt så är det ju så många som inte tar till sig. Jag tycker ditt exempel med Eva Tärnfors är bra. Jag funderade ett tag på att gå med i ett chefsnätverk som hon håller i, men bestämde mig för att följa hennes blogg ett tag för att få en bild av henne innan. Jag kommenterade denna post http://evatarnfors.blogspot.com/2011/05/chefsnatverket-diskuterar-kraftsamling.html och hon följde upp med posten http://evatarnfors.blogspot.com/2011/05/sociala-medier-som-en-kalla-till.html
    Det är hennes bild och den ska jag respektera, men det är inget jag vill vara en del av…

  2. Tack för din kommentar! Intressant med detta tänkande i blogglänkarna kring att alla nya uppgifter, som att blogga eller finnas på olika nätverk, är jobbiga. Tänker direkt på gamla uppgifter som att diarieföra till exempel. Det är det kanske också ganska många som ogillar… 🙂

    Att starta en givande diskussion i kommentarsfält med någon som tycker helt olikt en själv är ganska svårt tycker jag. Vad man kan är väl lyssna och lära, förstå om det är möjligt eller acceptera att man inte förstår.

    Rätt approach att lyssna av ett tag först och jag tror att du gör rätt i att inte delta i chefsnätverket, nätverk är som bäst om man inte behöver stångas hela tiden utan ibland bara kan få vara bland lagomt oliksinnade.

Kommentera

