Ställ en fråga till: ”hur?” eller ”varför?”

Senaste tiden låter jag som en grinig gubbe när jag ser på nyheter eller läser tidningar. Jag tycker aldrig att jag får en hel bild. Eller nästan aldrig i alla fall. Bara nyheter och historier som lämnar mig med fler frågor än innan, till och med över saker jag inte brytt mig om ens.

Till exempel senaste tidens ehec nyheter. Ät inte ditt eller datt och gör inte det eller det. Men helt utan att förklara färdigt. Som i förrgår ”Livsmedelsverket avråder från att äta groddar”. Jaha, egna groddar, de i butik, de på restaurang, böngroddar på burk? Om det är alla sorter – är det då fröna/bönorna det är sjukdom med eller något annat? Om det bara är de i butik, handlar det om vattnet? Om det är de jag gör själv, handlar det om handhygien? Jag blir tokig på att en extra fråga inte ställts. Det är något jag upplever oftare nu än tidigare. Antingen är det jag som blivit kräsen eller så är det faktiskt så att vi generellt blivit lite sämre på att ta ett steg till. Fråga en fråga till. Är vi rädda att det ska uppfattas som kritik? Eller att vi ska verka dumma?

Fråga hur
Johan Lange som jag skrivit om tidigare talade på webcoast om sitt LUCK-koncept där han också tipsade om frågan ”hur”, en fråga som provocerar mindre än ”varför”. Ta del av en övning här, från 5 varför till 5 hur. 
Kanske är det så att vi inte riktigt orkar ifrågasätta, det kan jag köpa när det gäller vissa yrken och personer. Men journalister. Näe, det tycker jag blir ganska slött. När många yrkesroller och företag arbetar med lean, effektstyrning och annat undrar jag vad journalisterna får för innovativa metoder att arbeta via av sina arbetsgivare. Läste en intressant snutt på journalisten.se som heter ”Varför sociala medier”  där tre JMG-studenter skriver bland annat: ”På JMG får vi höra att det är bra att använda sociala medier – men inte hur, inte varför. Då är det inte så konstigt om man inte förstår vad det ska vara bra till och inte lyckas när man väl försöker.” Tänkte själv läsa deras studie nu under semestern, Jättekliv eller tidsfördriv.

Kommentera

