Är det någon hemma, märkvärdiga uppkopplade människor

Att vara med i olika nätverk är något som oftast ses som en självklarhet för de som är med men som kan betraktas med skepsis från de som står utanför. Det är kanske svårt att se värdet i förhållande till tiden man tycker läggs ned på det och det är svårt att se att man själv har den tiden.

Tankarna kom när jag snubblade över en tweet av @katinkabille idag som löd som följer: Många i min sommarmiljö är negativa/nedlåtande mot twitter o även Facebook. Kanske generationsfråga? Trist.

Dett fick mig att regera och snabbt klottra ner ett svar: Som att folk med internetvanor är lite dumma och missar riktiga livet? Vanligt bland de ca 40% som ej är med?

Får rätta mig så här i efterhand efter ett besök på socialbakers.com där jag ser att antal svenskar på Facebook är 48.53% . Dvs att de som ”ej är med” är snarare 51,5%.

@katinkabille svarade lite senare med följande tweet: Precis! Inte bara dumma. Ego och märkvärdiga också.

Har man inte testat kan man faktiskt inte veta
Hennes svar visade det jag tänkt vidare på. Att de som står utanför rimligtvis inte kan ana hur det är innanför. Om de inte har varit på t.ex. LunarStorm men nu dissar Facebook så dissar de det för att de helt enkelt inte förstår vad det är. De tycker att det verkar ta tid, ork och vara något som kanske ger ganska lite reell nytta i förhållande hur deras vanliga sociala nätverkande brukar se ut. Det där de frågar grannen om att få låna något och får det osv.

Märkvärdiga
Det man inte vet något om är det lättare att raljera över eller avfärda. Det gäller såklart även mig, jag gör så i massor av sammanhang och det är lätt för mig att tänka att alla ju borde testa att vara digitala ett tag – men bara för att jag har svårt att tänka mig att vara helt analog någonsin igen. För mig är mitt sociala umgänge online en viktig del av mitt liv och det är klart att jag tycker kanske lite lite synd om de som ännu inte upptäckt denna extra dimension till sin tillvaro. Där de i sin tur säkert tycker att det är synd att jag inte befinner mig mer… ja vad det nu kan vara *ler*

Det gör säkert att jag kan uppfattas som märkvärdig som @katinkabille skriver när jag försöker försvara mitt sociala liv på webben för 70elfte gången. Kanske behöver vi andas och göra det utan den jobbiga tonen.

Det är ju trots allt lika många som var för medlemskap i EU i vår som INTE är med på Facebook.

Visa på nyttan
Vad jag tänker är att om jag stör mig på att folk tycker att jag verkar stupido som sitter med näsan i telefonen mycket och ofta, att jag refererar till konversationer på twitter med personer jag aldrig träffat eller att jag pratar om youtube-personligheten ditt eller datt så behöver jag visa dem nyttan. Den sanna nyttan kan de ju endast själva uppleva men jag kan leda dem en bit. Visa dem gruppen ”Säljes/Köpes/skänkes/bytes inom 040-området” som de kan använda sig av istället för Blocket alt fråga grannen.

På till exempel Åland använder man Facebook mer tydligt bland annat som ett tjänstenätverk, enligt Mats Adamczak. Om man behöver något från fastlandet slänger man ut en fråga till sitt nätverk och får hjälp att föra den vidare. Kanske kan det ha att göra med att de är öbor och på så sätt genast såg nyttan med att använda ett verktyg som Facebook på detta vis.

För den som orkar
Så för den som orkar tror jag att ett visande av det du ser som nytta utan att gå försvar eller vad det kan vara är vägen till förståelse. Verkar mottagaren helt bara ha bestämt sig så får du ha en annan taktik om du vill nå fram 🙂 Kanske visa hur hen kan se bilder på barnbarn eller videochatta med dem direkt. Eller tipsa om facebookgrupper och forum (som på odla.nu) kring ämnen du vet intresserar. Vi har alla olika höga trösklar och för mig tog det tid innan t.ex. twitter som möjlighet till nätverkande föll på plats. Även om jag skulle vilja ropa ”Är det någon hemma” till den som inte har internet, mejl och facebookkonto så är det nog mycket bättre om jag säger: ”Vill du att jag ska visa dig hur du kan känna dig hemma”.

6 responses to “Är det någon hemma, märkvärdiga uppkopplade människor

  1. Jag har slutat bry mig om de icke-digitalas el semi-digitalas kommentarer… Har haft enorm nytta av fb, linkedin, twitter et al… Så låt dom vara i sin värld lite lagom ogina o gnälliga… Ingen idé att spilla energi…

    • Sund inställning och skönt att du kommit förbi bry-sig-stadiet *ler* Energin kan man, i alla fall jag, behöva någon annanstans. Men samtidigt är det ju roligt att kunna visa fler nyttan och nöjet med det man själv upptäckt. För det är ju så att det oftast blir lite roligare ju fler man är.

  2. För mej handlar det nog snarare om att jag blir mindre närvarande för de som är mej närmast. Jag kan till och med bli så inne i mitt digitala sociala liv att jag tycker att min omgivning stör när de tvingar mej att återvända till den analoga världen. Plus att det för mej är en hälsofråga. Om jag sitter för mycket vid datorn mår jag inte bra. Telefonen är lite bättre för den är inte lika intensiv. Men att försvara mej har jag faktiskt ingen lust med. Kanske inte heller övertyga någon. Jag försöker nog bara njuta i lagoma doser.

    • Vilken bra vinkel, för det är klart – hur mycket kan man satsa av sin tid och ork utan att de som är en närmst blir ”lidande”. Det är säkert en fråga alla egenföretagare, karriärister, nätverkare osv ställer sig. Jag tror också på att försöka hitta balansen, för visst är det så att när man ska in i nya sammanhang (jobb, privat, ny stad) så tar det tid – och den tiden tar man ju från något annat.

  3. Jag upplever det exakt som du beskriver. Det är bland annat för de som är mer analoga än digitala som jag började med Webbtanten. Mitt bidrag till att sänka tröskeln.

    • Ett jättebra sätt tycker jag, just det där att försöka visa på nyttan. Kanske kan man alltid få någon att förstå att det betyder något för dig i alla fall. Då behöver de inte driva med det men heller inte göra likadant. Jag gillar Webbtanten!

Kommentera

