För den som söker bostad, #hemnettältet

Inför Sweden social webcamp lottar hemnet ut några sovplatser i ett juste tält. Jag skulle gärna ha en av de sovplatserna och vill därför bidra med förslag till hur hemnet skulle kunna bli bättre och kanske ge dem tips till deras affärserbjudande.

För den som söker bostad

När man söker bostad är det många olika faktorer som spelar in i beslutet. Man har en idé om allt från läge till utseende men ofta har man också en budget som styr.

Jämför

För att se skillnader och likheter mellan den lägenhet som har takstuckatur och den som ligger på Gärdet skulle jag gärna se en “jämför” bland länkarna uppe till höger (dela, tipsa osv).

Klickande av denna jämför gör att X antal (kanske max 5 av utrymmesskäl) bostäder hamnar jämte varandra i en tabell med sina fakta & information under sig.

Denna typ av tabeller gör jag och andra idag i excel eller annat typ av program för att sedan kunna dela med andra. Fick senast förra veckan en skickad till mig av min syster som nu letar lägenhet i Malmö. I hennes tabell fanns också egna kommentarer som ”här måste jag måla allt” eller ”golven behöver slipas”.

Om jag kan dela denna tabell med mina vänner eller andra intresserade via t.e.x mejl så har jag diskussionsunderlaget till “Ja denna har billigare månadsavgift men så är det ju också 10 kvm mindre och ingen balkong”.

  • Adress
  • Utropspris
  • Boarea
  • Antal rum
  • Avgift
  • Ingår Kabel-TV
  • Ingår Värme
  • Ingår el
  • Boendekostnad
  • Dagar ute
  • Byggår
  • Visning

Spara bostadsvisning

Som komplement till favorit kan spara bostadsvisning finnas, detta för att hålla koll på de bostäder man vill gå och titta på. Jag tänker mig att sidan är till för att se vilka visningar som är när och om de krockar t.ex. Det betyder att resultatsidan för spara bostadsvisning är som en enkel kalender där man ser när det är visningar på sina favoriter eller på annat sätt markerade bostäder.
Från kalendern skulle man sedan kunna välja att spara till sin egen google calender t.ex.

Kommentera

