Hemnet, förbättring villaköparen #hemnettältet

Inför Sweden social webcamp lottar hemnet ut några sovplatser i ett juste tält. Jag skulle gärna ha en av de sovplatserna och vill därför bidra med förslag till hur hemnet skulle kunna bli bättre och kanske ge dem tips till deras affärserbjudande.

Intro

De flesta som köper hus vet redan vad de vill göra vid för att de ska känna att huset är deras. Efter att jag sett en husannons funderar jag troligen på vad som behövs göras i huset byta fönster, måla om, byta värmekälla, dra om elen och så vidare. Sedan surfar jag runt och försöker bilda min en uppfattning om kostnaden för detta (som jag i min kalkyl adderar på husets pris).

Förslag 1

Ett förslag (som ger möjlighet till intäkter för er) skulle då kunna vara att man bland Fakta & Information har driftskostnaden uppdelad på en eller flera av de olika posterna

  • Uppvärmning
  • El
  • Vatten
  • Sophämtning

Tanken är sedan att man på varje rad kan klicka sig vidare för att få reda på alternativ till det befintliga. Om värmekällan är direktverkande el så kan man få alternativkostnader på luftvärme, bergvärme osv. (uteslutningsmetod i koden kan ge vilka alternativ som kan finnas eller om mäklaren anger detta)

Där skulle sedan användaren få driftskostnaden och installationskostnaden på ett ungefär för just det huset hon eller han valt. Dessutom en möjlighet att kontakta ett antal olika leverantörer av till exempel värmepumpar för offert.

För att fullt ut kunna jämföra olika alternativ kan även små saker vara av intresse. Jag tänker mig att det står
Fasad: Träbeklädd. Underhålles var 10 år.
Fönster: Trä, tvåglas, underhålles var 10 år. Alternativ

En extra bonus kan kan vara just sådant som att när en trädgård är under 300 kvm kan man få ”alternativ” på växthus, pooler, friggebodar som passar på just den ytan. Prisuppgift och leverantörslänkar för kontakt.

Förslag 2

Efter att man hittat sitt hus, men kanske innan man köpt det, pågår ett intensivt arbete med att kontakta leverantörer och entreprenörer. registrera sig på olika sajter där man kan komma i kontakt med hantverkare med mera. Dessa skulle kunna komma till hemnet. Och finnas med i paketet redan när jag tittar på min husannons.

Jag tänker mig såhär: Entreprenörer och leverantörer av olika tjänster eller material med mera skulle kunna ha möjlighet att direkt ge förslag på arbeten att utföra på huset och ge ett pris på detta.

Alla hus som inte har värmepump får detta förslag från de leverantörer med flera som vill annonsera hos er med de priserna leverantörern kalkylerat utifrån ex.v. boyta och nuvarande driftskostnad. Något som kan göras automatiskt men som de kan in och förfina i efterhand.

Alla hus med tvåglasfönster får under sin alternativflik svar från de leverantörer som kan tänka sig att åta sig arbetet att byta dessa fönster till treglas, aluminium.

 

 

Finess hade varit att om man kryssar i de arbeten man vill göra så förändras driftskostnaden.

Kommentera

