Taggad inför The conference, #theconf @mediaev

Har skrivit ut små skrifter i häftesformat. Inte vad som helst utan de fina små texterna om alla talare som är bokade inför årets The conference som går av stapeln på onsdag och torsdag i Malmö.

Valets kval

Hade tänkt läsa in mig på de olika talarna och programpunkterna. Både för att veta mer men också för att kunna göra val gällande vad jag vill delta i och vilka sessioner jag tvingas lämna utan min närvaro. En liten lätt stress när jag insåg att jag på torsdagen skulle behöva välja mellan två så spännande sessioner som:

  1. New business opportunities with disruptive thinking.
  2. How: Creating with fans and build on other peoples work.

Sessionen om de nya affärsmöjligheterna säger att den ska utforska disruptiva (typ upplösande) strategier och titta på sätt att producera och implementera koncept som kan förändra en nedåtgående kurva för en hel bransch eller marknad. Sessionen om att göra tillsammans och bygga vidare på andras arbete ska bland annat gå in på hur kreativitet är lika mycket en social aktivitet som en individuell grej. Kirby Ferguson är den som ska ta med oss på en resa genom århundraden av västerländsk historia och med det påvisa hur uppfinningar är ett resultat av kopiering, förändring och kombinationer av befintliga uppfinningar.

Som tur är behöver jag inte känna mig snuvad på det jag inte går på eftersom jag precis såg en tweet från @bjornfalkevik om att ”Nästan allt från #theconf kommer att livesändas och vara tillgängligt i efterhand! :-)”

Onsdag förmiddag

Så på onsdagen blir det Paola Antonelli som inleder för oss alla som ska dit hennes presentation kommer bland annat berör hur viktigt design är i media, samhället och våra liv. Efter detta är det ett pass där man kan välja på två punkter. Björn Jeffery håller den ena, den kommer självklart vara topp – handlar om barn, spel och lek och vad historien kring spel kan lära oss om framtiden för spel. Den andra är om hur Kina skapar och konsumerar media. Intressant och det lutar åt den då jag haft förmånen att få höra Björn Jeffery tala om något liknande tidigare på webcoast. Men inget är bestämt. Jag inspireras av det Björn Jeffery har att berätta och hans sätt att göra det på.

Efter detta bjuds det på vad vi kan lära av nutida mediautveckling i Afrika och vad vi behöver veta om ungdomar för att bli framgångsrika. Som tant i danande tilltalas jag av ungdomsspåret. Som techienerd tilltalas jag av att se hur det fungerar i en världsdel där man hoppat över vissa steg i medieutvecklingen och gått direkt på de nya lösningarna för mediekonsumtion och distribution.

Onsdag eftermiddag

Amber Case kommer att inleda med ”Man & Machine – From Solid to Liquid to Air”. En bra grund för att sedan välja mellan att ta del av hur man kan se framtiden genom användarens ögon och internet of things – när allt är sammankopplat. Att tänka på användarna och fundera kring hur vi kan göra användbar teknik istället för teknik som någon ska använda. Internet av saker går in på kopplingen mellan verkliga saker och hur de länkas samman i virtuella världen. Hur kommer detta att förändra vårt liv och vilket inflytande får det i vår vardag…

Onsdagens sista slot står mellan Augmented reality, beyond digital media och how to live a hyperconnected life… or to do the complete opposite. Augumented reality handlar om hur vi tar det bästa från internet och kombinerar med vår närliggande omgivning. Vi får perspektiv från marknadsföraren, industrin och konsumenten på hur vi kan använda detta. I det superkopplade livet hänger alla i #viktbubblan och använder appar som runkeeper som postar våra framsteg (eller avsaknad av) i alla digitala kanaler där vi har ett konto. Vi gör det tidigare enda privata och personliga, vår kropp, till det sista och mesta uppkopplade.

Oh, och detta är bara onsdagen. Och utan de möjliga extra sessionerna som kan tillkomma när det är öppet för att lägga till egna i fin unconference anda!

Torsdagen

Bill Drummond inleder torsdagen med insikter kring kreativitet. Känner du igen namnet, yes – det är killen i the KLF. Sedan kommer passet med de två fina valmöjligheterna jag beskrev inledningsvis i denna bloggpost. Efter det står valet i detta nu mellan en tjuvtitt på framtida medieformat genom att få veta hur media utvecklas och se närmre på två nyliga lanserade projekt. Det eller ”funding creativity with the crowd”, något som tilltalar mig bara jag läser rubriken. Men det handlar mer om att finansiera projekt än att vara medskapande tror jag. Något som väger till medieformatens fördel *ler*

Så blir det tävlingsfinal för de BlackBerry Challenge. Jag tänker ju bara på den där roliga sketchen varje gång jag läser det: My Blackberry is not working. Och så en dundrande sluttalare i Riyaad Minty som arbetar med sociala medier på inte mindre än Al Jazeera. Ett mediehus som tagit mig med storm mer än en gång i sin proffsiga och snabba rapportering av bekräftade uppgifter från oroshärdar. Riyaads fokus just nu ligger på krisrapportering från civila och han kommer att tala om sociala mediers betydelse för Al Jazeera och mediemarknaden i Mellanöstern. 

Kommentera

