Tre konsumtionstrender

Är på verksamhetsplanering och fick input av kollega som varit på möte för nya stadsdelen Hyllie i Malmö. Ett möte som gästats av en person från KF som tog upp konsumtionstrender och de tre starkaste kundpersonas i nuet. Alla kan finnas i en person – någon del mer en annan mindre.

Den uppkopplade och informerade kunden

Den uppkopplade och informerade kunden handlar på webben, i mobilen och tar alla möjligheter att handla där det är enklast eller fördelaktigast för den själv. Denna kund är lojalare mot sina varumärken än de som enbart handlar i en och samma kanal. För denna kund är spårbarheten för varan man köper viktig, var kommer det ifrån, hur tillverkat och när når det mig.

Den begärsdrivna och rastlösa kunden

Vi är sekulariserade och individualiserade. För oss är värderingar en livsstil och shopping står för vår individualitet. Vi är på toppen av behovsskalan därför beter vi oss som vi gör. För den begärsdrivna och rastlösa kunden är det viktigt att det går snabbt, behöver ej vara bestående, de är gärna spontana. Detta ger att paketeringen är otroligt viktig.

Den goda kunden

Den goda kunden gillar fair trade, hållbarhet och en möjlighet att påverka genom valen man gör i konsumtionen. Denna typ är en storkonsument den också men drivs av att göra det rätta, det som känns bra för miljön, rättvisan och framtiden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s