Mobil webb och appar, föredrag med @aspelund @piaflodquist

I morse cyklade jag in till stan för ett frukostseminarium i Metamatrix lokaler i Malmö. Förutom att jag störs på att det inte finns någon bra cykelförbindelse från min sida av stan till typ centralen så var det en göttig tur där jag hann börja fundera lite kring ämnet för seminariet ”Appar och mobil webb”

Nuläge

En trendspaning är att det vi ser när vi surfar i mobilen idag har stora likheter med det vi såg när vi surfade webben 1999. Nya siffror från IIS och rapporten svenskarna och internet samt Post- och Telestyrelsen om svenska telemarknaden säger bland annat att vi i Sverige har:

  • 2,3 miljoner mobiler med bredband
  • 56 % av alla bredbandsabonnemang är mobila
  • Cirka 5-10 % av webbplatsbesökare kommer från en mobil enhet.

Detta betyder att vi som nu ska göra ny webb till exempel ska ta till och och tänka ”mobile first”, mobilen är en plattform som kommer starkt och det är den vi ska tänka på när vi utvecklar. Vi ska ta till oss de sociala möjligheter som finns just med mobilen och med de nätverk där människor är medlemmar.

Vi gör en app

De flesta har fattat att den mobila revolutionen sker nu och vill ha en app. Men vad är det egentligen och behöver man en app eller kan man lösa sitt uppdrag på något annat vis? Mattis Aspelund tog oss igenom tekniken från native-appar via crossplatform till webbappar och mobil webbplats. Vad du väljer att göra beror på vad du vill uppnå med din app.
– Som utvecklare är det roligast att utveckla native-appar och responsive design, säger Mattias Aspelund.
Ett fint exempel på responsive design är Uppdrag Granskning, testa att surfa till sajten och gör den ”smalare” långsamt – observera vad som händer i flera olika steg med menyer och innehåll.

Vad vill du?

Pia går igenom att det viktigaste trots all rolig teknik är att sätta sig in i vad ens användare kan tänkas behöva när de inte sitter vid en dator och hur denna information då bäst kan passa att presentera. Och vad är det du vill/behöver berätta? Handlar det om PR, är det nöje, nytta eller sälj till exempel?
Pia menar att du inte måste ha en speciell strategi för dina mobila kanaler, men du behöver såklart ha tänkt igenom vad du gör där och vad du vill med det men låt detta var en del av din vanliga kommunikationsstrategi om du har en sådan.

Bubbel

Vad som bubblade i mig på cykelvägen tillbaka till jobbet på Rosengård var just hur jag kan ta med mig detta mobile first in i mitt kommande webbprojekt. Att ställa krav på att sajten utvecklas med responsiv design känns som en självklarhet nu. Jag har också idéer till flera tjänster som jag tycker skulle passa att erbjuda mina interna och externa kunder i en app/webbapp. Men då måste jag fortsätta arbeta för bra gränssnitt rent tekniskt till våra verksamhetssystem för att vi ska kunna nyttja information till och från dem på ett smart sätt som ökar verksamhetsnyttan, enkelhet för användaren och möjlighet till vidareutveckling av erbjudanden och tjänster.

Presentationen på Slideshare 
Om föredraget på Metamatrix webb inkl presentationen

Kommentera

