Vad vill du göra och hur du gör det! @mikumaria på #ggmo

I helgen var jag på Geek Girl Meetup i Malmö och träffade så många kompetenta och energigivande människor att jag nästan bubblar över.

En av dessa var Maria Gustafsson som driver MIKU ett kommunikationsföretag som säger ”Nå längre, må bättre och ha roligare på vägen!”. Hon höll en session som bland annat innehöll konkreta verktyg för att komma loss och göra det man älskar.

Ta reda på vad du älskar & hur du kan göra det mer

Så här gör Maria, hon besvarar följande frågor:

  • Vad älskar jag att göra?
  • Hur kan jag få göra det rent konkret?
  • Hur kan jag göra det mer (oftare, längre)?
  • Jag gör det med dem som vill göra detta: 

På detta vis kan du få pejl på vad det är du älskar, tillexempel göra smycken. Och att du rent konkret gör det genom att sitta och trä pärlor eller smida i silver. Du får fundera på hur du kan göra det mer och kanske komma på att du kan göra det en bestämd dag i veckan, genom att ha ett speciellt hobbyrum, och om du kan tjäna lite pengar på det kan du ju göra det ännu mer så genom att sälja på marknader eller webb eller vad du nu kommer på. Och att du kan göra detta genom att vara tillsammans med andra som gillar konstnärliga uppgifter, har webbshoppar, driver en butik eller studiecirkel…

Hur gör du en idé till verklighet

För att få de fladdrande ideerna att bli konkreta handlingar brukar Maria göra en klassisk mindmap där hon svarar på vissa frågor – och en smart bonusfråga.

  • Vad är det jag vill göra
  • Vem ska vara med och göra det
  • Varför  (ska jag/vi göra det)
  • När  (ska jag/vi göra det)
  • Var  (ska jag/vi göra det)
  • Hur (ska jag/vi göra det)
  • Bonusfrågan: med hjälp av vem?

Genom att strukturera saker blir de klarare och lättare att genomföra. Och genom bonusfrågan med hjälp av vem kommer du ihåg att du inte måste driva alltid själv. Det finns många smarta människor och också många tekniska finesser som kan göra tradiga uppgifter lättare.
Att hitta mötestider som passar många brukar vara en tidskrävande uppgift med mejl och telefonsamtal hit och dit, använd http://doodle.com/
Att dela mötesanteckningar är en annan sak som brukar tynga en medlem i gruppen, skriv dem direkt i Google Docs och dela till alla som är med.

Dela gärna med dig av verktyg som underlättar för dig.

One response to “Vad vill du göra och hur du gör det! @mikumaria på #ggmo

  1. Intressant blogg! In bland bokmärkena med dig!

Kommentera

