Statistik på din webbplats via Google Analytics

Jag har idag gått en kurs i Google Analytics hos NetRelations i Malmö, kursledare var David Blomberg, sök- och webbstrateg.

Generellt om webbstatistik

För att du ska få ut något vettigt av de siffror du samlar krävs det att du funderar på vad det är du vill ha svar på. Vad du vill att statistiken ska berätta för dig. Tänk till exempel igenom vad som kännetecknar ett lyckat besök på din webbplats och låt siffrorna visa om de besök som görs på din sajt är lyckade eller om du behöver förändra något. Att ta fram effektmål med din sajt kan vara ett bra startläge.

Titta på trender och jämför över tid snarare än specifika siffror.

MENYN TILL VÄNSTER

Målgrupp – vem är besökaren? Här kan du ta reda på om dina besökare surfar mobilt, om de är kollegor till dig, vilken webbläsare de använder osv.
Annonsering – för dig som vill följa upp adwords.
Trafikkällor – var kommer besökaren ifrån? Ta reda på om dina besökare kunde adressen, har de googlat och i så fall på vad för att hitta dig, eller har de hittat en länk till dig på någon sajt.
Innehåll – vad gör besökaren på webbplatsen? Vad läser dina besökare, hur länge uppehåller de sig vid vad.
Omvandlingar – Har dina besökare ett lyckat besök? Om du vill att besökare från en viss sajt ska göra en viss sak kan du följa upp om det sker.

Målgrupp översikt

Den första sidan du kommer till är en översikt under menyn målgrupp. Siffrorna som samlas under denna rubrik berättar för dig om antalet besökare, sidor de tittar på under sitt besök. Du kan borra dig ner för att ta reda på vem besökaren är, hur de surfar på din sajt, hur länge de stannar, vilken webbläsare de har.

Stirra dig inte blind på enskilda siffror. De fås fram via cookies och behöver inte alls stämma med exakt verklighet utan efter att du samlat statistik ett tag använder du siffrorna för att jämföra olika månader och år för att kunna se trender.

Som hjälp för ditt minne kan du lägga till anteckningar på vissa datum i din kalender, om det var ett nyhetsbrev som gick ut en viss dag eller kanske en brand som folk sökte information om. Klicka på pricken vid datumet och lägg till anteckning eller create new annotation.

Exkludera besökare från egna företaget

Om du vill filtrera bort användare från egna nätverket och befinner dig på sidan Innehåll och översikt så klickar du på avancerade segment i grå menyn under den orange listen. Fyll i ett namn ”Externa besökare” eller liknande. Välj uteslut i grå rutan där det står inkludera. Klicka på det gröna Annonsgrupp och börja skriva internetleverantör, välj den och fyll i hela eller del av namn på ert nätverk t.ex. mkb  (som på mitt jobb), netrelations etc. Spara segmentet.

Nu kan du se hur många av besökarna på sajten som inte surfar från det nätverk du valt att utesluta.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s