Trafikkällor till din sajt, Google Analytics

Jag har idag gått en kurs i Google Analytics hos NetRelations i Malmö, kursledare var David Blomberg, sök- och webbstrateg.

Källor till din sajttrafik 

För att se vilka sajter dina besökare kommer från finns menyvalet Trafikkällor i Google Analytics. Att veta vad dina besökare kommer ifrån kan vara intressant om du vill utvärdera befintliga eller nya samarbeten med andra företag eller organisationer, se hur och vad dina besökare använt för sökord för att hitta till din sajt och jämföra statistik över tid för att se om och hur dina besökare förändrat sitt beteende.

Från sökmotorer

För att ta reda på vilka sökord man använt för att komma till din sajt kan du klicka på visa hela rapporten länken under listan av sökord under tårtstatistikbilden.

Har kan du sedan välja att utesluta sökord, tillexempel de som innehåller organisationens namn. I toppmenyn för sökorden finns en grå list, klicka på avancerat till höger om sökrutan där. Välj att utesluta sökord som innehåller t.ex. mkb. Nu kan du se vilka sökord de använt som kanske inte känner till ditt företag = en potentiell målgrupp för varumärkesarbete.

Hänvisningstrafik

Klicka på hänvisningar i vänstermenyn under trafikkällor eller på källa under hänvisningstrafik på översiktssidan för trafikkällor.

Kommer en stor del av dina besökare från några få sajter kanske du ska fundera på varför och om du vill samarbeta med den sajten. Du kan också ta reda på var de kommer på din sajt efter att de kommit från en viss URL, om du vill att man ska hamna på en viss sida när man kommer från en viss sajt så är det här du kan följa upp om det sker.

Var hamnar dina besökare från facebook

Exempel för att se hur många som kommer från Facebook och vad de har kommit till för sidor. Gå in på hänvisningstrafik -> källa och välj visa hela rapporten. Sök på facebook i sökrutan i den grå listen ovanför resultatet. Nu kan du se hur stor del av dina besökare som kommer från/via Facebook. För att se vilka sidor de kommit till klicka på välj efter sekundär aspekt skriv in målsida och klicka på målsida. Nu får du en lista på de sidor på din sajt som de som kommer från Facebook kommit till.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s