Vad gör besökarna på din sajt, Google Analytics

Jag gick igår en kurs i Google Analytics hos NetRelations i Malmö, kursledare var David Blomberg, sök- och webbstrateg.

I realtid

Du kan se vad besökarna gör på din sajt just nu (själv kan jag se denna realtidsinformation visas på en skärm på mitt kontor). Klicka på HOME i den orange menyn i topp (där det också finns standardrapporter och anpassade rapporter) och välj sedan realtid. Du kan se hur många besökare det är, var de befinner sig geografiskt i världen, vilka sidor de befinner sig på på din sajt och var de kom ifrån. Google Analytics bloggpost om realtid.

Flöde

Under standardrapporter, besökare och besökarflöde hittar du en spännande grej som visualiserar besökarnas väg genom webbplatsen. Här kan du både följa besökarnas väg, segmentera trafik och gruppera sidor. Google analytics introduktion till flödet.

Flöde för en specifik sida får du genom att navigera till Innehåll → sidor → välj en sida och klicka på navigeringsöversikt ovanför grafen för att se hur besökare där gått runt.

För att se allt som rör visst ämne

Gå till Innehåll, webbplatsinnehåll, detaljnivå på innehåll (content drilldown). Om du har information du är intresserad av samlad under en viss undermeny och har logiska sökvägar (friendly URL). Använd sökfunktionen i den grå listen. Ta med sidor som börjar med /förvaltning eller /menynamn och få klustrade resutat av alla som ligger under visst ämne.

Om du har en sajt med icke friendly URL kan du välja att gå till Innehåll Webbplatsinnehåll och sedan sidor. Väl på sidor klicka på den lilla sidrubrik ovanför sekundäraspekt menyn mm. Sök på något som du vet att du har i den listan t.ex. ”news” och se vad du får för resultat.

Custom variables

Med custom variables kan du få reda på saker om dina besökare, till exempel kan det hjälpa till med att gruppera alla besökare som laddat ner en vis fil eller läst en viss nyhet. Du kan också använda det för att se delar av sajten eller hålla koll på olika aktiviteter som dina besökare kan göra.

Så om din information om ett visst ämne är utspridd men du vill få en samlad bild kan du skapa en anpassad avancerad sökning som söker under olika ställen på din sajt eller fundera på att tagga upp sidor eller nyheter som rör ett visst ämne på ett sätt som kan förstås av Google Analytics.  Läs om Custom Variables i hjälpen på GA. Webinar kring Custom Variables. 

Målsidor

Målsidor är de sidor där besökarna kommit in på sajten, även kallade landningssidor. För att se hur man hamnat på viss målsida välj målsidor och sedan i listen sekundäraspekt sökord eller källa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s