#journalistroll

  1. Share
    @annalindberg Nej, journalistik är mycket viktigare. Bland annat därför grundlagsskyddas den. #journalistroll
  2. Share
    @Expressen @thoresson Sant. Men journalistik förpackas i medieprodukter – som är som vilken vara som helst. Eller? #journalistroll
  3. Share
    @annalindberg @thoresson Ja, det är ju också själva produkten – dem fysiska tidningen – som har utgivningsbevis och är TF-skyddad.
  4. Share
    @annalindberg @thoresson Men man kan inte jämställa t ex en tidning med ”vilken vara som helst”. Man måste ta hänsyn till uppdraget.
  5. Share
    @Expressen @thoresson Men frågan är om läsarna (eller kunderna eller konsumenterna) uppfattar den skillnaden? Är inte helt säker på det.
  6. Share
    @annalindberg @expressen Journalistik är en av många medieprodukter. #journalistroll
  7. Share
    @annalindberg @expressen Största problemet tror jag är med de produkter som låtsas vara journalistisk, men är något annat. #journalistroll
  8. Share
    @annalindberg @expressen Som kundtidningar, till exempel. Många är bra, men journalistik är det inte.
  9. Share
    @thoresson @expressen Sant. Men är det så att vi mediefolk inte ser att vi konkurrerar inte bara med andra medier, utan med andra produkter?
  10. Share
    @annalindberg @expressen Så länge jag jobbat som journalist (2000) har jag hört diskussion om att kampen om publikens tid hårdnar.
  11. Share
    @annalindberg @expressen Det gäller ju att göra så bra journalistik att den prioriteras framför Youtube, Big Brother och allt annat.
  12. Share
    @thoresson Fast är det inte just det som är problemet? Vi konkurrerar med journalistisk kvalitet, men det är annat som styr vad folk väljer.
  13. Share
    @annalindberg Problemet är ju att det kostar, att göra det gång på gång på gång.
  14. Share
    @thoresson Precis. Och det kostar mer än vad folk är villiga att betala.
  15. Share
    @annalindberg Jag tror att medborgarjournalistik kan komma med enstaka avslöjanden. Men aldrig stå för kontinuitet.
  16. Share
    @annalindberg Japp. Vilket är ett demokratiskt problem. Inte minst för lokaljournalistiken.
  17. Share
    @thoresson Absolut! Men frågan kvarstår: hur ser våra kunder på det vi gör? Enligt vilka parametrar värderar dom det? Anar en diskrepans >>
  18. Share
    @thoresson >> mellan vad vi tycker och vad kunderna känner. Samtidigt, lokaljournalistiken står sig fortf rätt starkt.
  19. Share
    @thoresson Många lokala mediehus har aldrig haft så hög räckvidd, nått så stor del av marknaden, som nu.
  20. Share
    @annalindberg Hur ser analysen om räckviddsökningen ut? Vad är det som lockar publiken?
  21. Share
    @thoresson Förklaringen finns delvis i många kanaler och många produkter som är olika varandra.
  22. Share
    @thoresson Ganska lite, tror jag, handlar om rent journalistisk utveckling eller kvalitet. Mer om diversifiering av produkterna.
  23. Share
    @annalindberg För att återgå till första frågan: Hur stor del av diversifieringen är journalistik, och hur mycket är ”bara” medieprodukt?
  24. Share
    @thoresson Hur tänker du, konkret? Kring den redaktionella processen, alltså.
  25. Share
    @annalindberg Redaktionsbloggar kanske, som lyfter fram hur vinklar diskuteras, hur diarier kollas osv. Förklara arbetsprocesserna.
  26. Share
    @annalindberg @thoresson För många konsumeter lever inte frågan, man läser, kollar TV mm och gör ingen skillnad på om man konsumerar copy >
  27. Share
    @annalindberg @thoresson > eller journalistik. Man kanske kan berätta skillnaden om någon frågar men har det inte på agendan.
  28. Share
    @ninaboel @annalindberg Precis! Man väljer medie (tv, radio, skriven text) men tänker inte på vem avsändaren och syftet är.
  29. Share
    @annalindberg @thoresson En viktig grej blir ju att visa på produktens USP och också fundera kring ”den tredje statsmaken”, stämmer det nu?
  30. Share
    @ninaboel @thoresson Produktens usp, bra där. Journalistisk kvalité är en viktig del – men tveksamt om det räcker. Uppenbarligen.
  31. Share
    @annalindberg @ninaboel Om den är tillräckligt USP för målgruppen gör det nog det. Men oftast krävs mycket arbete med förpackningen också.
  32. Share
    @thoresson @ninaboel Tack för gott samtal, nu måste jag jobba lite tyst och effektivt 😉 Vi lär få återkomma i frågan.
  33. Share
    @annalindberg @ninaboel Tack själva. Här ska två sjuklingar få lunch.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s