Förändringskommunikation

Just nu funderar jag mycket kring kommunikation i förändringsprojekt på ett företag. Hur man kan skapa engagemang, säkerthet och förtroende för pågående arbete genom att använda sig strukturerat av kommunikation.

När man står inför stora projekt- eller processarbeten som kommer att påverka allas sätt att arbeta och kanske också organisationen. Eller att utgången av arbetet är okänt. Men bara för att vi inte vet vad resultatet ska bli så betyder det inte att vi kan strunta i att kommunicera.

Målformulering

Är det meningen att vi ska bli lönsammare behöver det konkreta målet sättas på pränt och det är inte: Öka lönsamheten. Öka lönsamheten är resultatet av arbetet men målen kan vara: vi ska dubbla vinsten, vi ska sänka våra kostnader med 30 % etc. Det är viktigt att målen är konkreta och greppbara och att man kan mäta sig mot dem för att veta om man lyckats.

Bjud in kommunikatören

Redan i denna fas eller tidigare bör man bjuda med kommunikatörer eller informatörer på företaget. De är vana att göra PR-planer, sätta budskap och fundera kring kanalval och liknande. De kan hjälpa dig en stor bit på vägen att nå dit du vill med ditt förändringsarbete. Genom att ha tydliga budskap och förmedla dem till rätt målgrupper så kommer du öka chansen att förändringsarbetet uppnår dina mål.

Berätta bakgrunden

Var tydlig med anledningen till en förändring, är den ett måste (ändrade lagkrav) eller är det så att företaget gjort ett val. Det är viktigt att tänka igenom hur och vad er förändring egentligen är för att presentera den rätt, som ett hot som ska pareras eller en möjlighet att få en positiv utveckling.

Förändring är nödvändigt

För att ett företag ska hänga med krävs att man förändras och vågar vara ett ställe där man kan tänka nytt för att hitta på nya lösningar. Därför krävs att företaget i tider av business as usual också kommunicerar kring idéer, förändring och nya möjligheter.

Kommunikation för engagemang

Dialog och interaktion är med teknik möjligt även utanför kafferummet. Det kan vara kommentarsfunktioner på nyheter på intranätet, forum för att diskutera förändringen, en blogg kring förändringen där alla kan kommentera och dela med sig. Fantasin sätter gränser.

  • De som berörs behöver förstå att förändring är nödvändig.
  • Arbeta tidigt kommunikativt med ledare/chefer och nyckelpersoner, det är de som i sin tur sprider vidare till fler medarbetare.
  •  De som berörs bör vara delaktiga i förändringsarbetet.
  • Visionen (hur allt blir när genomfört) är en röd tråd i kommunikationen.
  • Skapa förtroende för beslut och budskap genom att prata om dem, hur de kom till och om/hur man kan påverka dem.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s