Ifttt skapar flöden mellan dina sociala tjänster

If this then that (ifttt) en introduktion

När jag besökte webcoast förra veckan så pratade jag och ressällskapet Susanne om tjänsten med det bra innehållet men omöjliga namnet Ifttt en förkortning av If this then that. En tjänst som kan koppla ihop olika händelser i dina sociala nätverk, spara de bilder du laddat upp eller taggats i på Facebook till din dropbox, posta dina instagrambilder till din tumblr osv.

Många tjänster med

Kanalerna är många, allt från wordpress, youtube till tumblr, linkedin och soundcloud och borde täcka behoven för de flesta tror jag. När jag testade första gången kopplade jag på 12 tjänster och fick veta att jag då hade 828 möjliga kombinationer av uppgifter dem emellan.

http://ifttt.com/channels

Hur man gör

Du skapar antingen dina egna uppgifter enligt flödet If (om) this (detta händer) then (gör då) that (detta). Tillexempel: Om jag postar ett foto i facebookgruppen X skicka det med meja till Y. Eller kan du använda färdigbyggda uppgiftskedjor.

  1. Välj kanalen som ska sätta igång händelsekedjan. 
    Om du vill att något ska ske när du blivit taggad i ett foto på Facebook så är det Facebook du ska välja här.
  2. Välj vilken händelse som ska starta kedjan
    Ny status postad av dig
    Ny länk postad av dig
    Foto uppladdat av dig
    Foto där du är taggad
    Profiländringar
  3. Välj complete 
  4. Välj nu vad som ska ske, t.ex. att foton du laddar upp på Facebook också ska tweetas om du hänger mer på Twitter. Upp kommer en förvald aktion som fungerar bra och du skulle kunna för just denna kanske lägga till en @dittanvändarnamn så att den hamnar bland dina mentions.
  5. Complete – färdigt!

action ifttt

Det finns många samlade listor på färdiga recept att välja bland:

Kommentera

