Att arbeta med platser

Platsmarknadsföring är ett ord jag hör allt oftare, antingen som det är eller kallat något som destinationsmarknadsföring. Det är precis som det låter, ett sätt att marknadsföra en plats. Men vad är egentligen en plats och hur kan man börja tänka kring den innan man marknadsför den…

En plats skiljer sig inte mycket från ett varumärke vilket som helst men genom att prata om platsmarknadsföring så tydliggör vi att det är en plats och inte en produkt det rör sig om.

Värderingar

De flesta av oss förstår att det gör skillnad hos mottagaren om vi säger att vårt huvudkontor ligger i Rosengård eller att det ligger i Västra Malmö. Alltså fyller vi en plats med värderingar på samma sätt som ett varumärke vilket som. Vad tänker du på när jag säger Göteborg, Jämtland eller Skåne till exempel?

Hitta värden

När jag som idag jobbat med en plats så tänker jag att vi behöver hitta det värde eller de värden som gör att man vill till platsen och kanske bo eller handla där, alternativt uppfatta platsen som något positivt.

Det som styr uppfattningar av det slaget är känslor så på något sätt måste platsens identitet tala till känslor.  Och det vi berättar måste precis som i all kommunikation vara ärligt.

Målgrupper

De flesta platser har många olika målgrupper. Om man tänker på Bennets Bazaar i Rosengård så är det näringsidkare, arkitekturintresserade, de som bor i området och så vidare.

Området Augustenborg i Malmö som jag tittar närmre på idag har de som bor där, de som besöker stadsdelen, företag och näringsidkare, studiebesökarna, tjänstemän i kommunen, Studenter och studiesäten med mera med mera.

För att hitta målgrupper kan du fundera både kring de du vill ska tycka, göra, känna något och de som redan gör det. Där har du målgrupperna för din plats och de första du vill nå eftersom de är de viktigaste för att nå vidare, vara relevant och trovärdig och få ambassadörer för din sak.

Välj max två saker

När du funderat igenom vad din plats kan stå för så är det dags att ”kill your darlings” och hitta de där en eller två säljande egenskaperna som din plats kan associeras med.

De som ska hjälpa dig att berätta och marknadsföra platsen är de som bor och verkar där. Om alla de har samma goda argument för sin sak och visar på samma sak så kommer platsens värde att stärkas över tid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s