Effektstyrd scrum

Från ett frukostseminarium med Ingrid och Johan

En effektkarta beskriver effekten, målgruppen och nyttan samt kan beskriva rätt åtgärder för att nå den effekten man vill. Tänk på att rätt lösning alltid går via målgruppen, involvera dem som är din målgrupp.

  1. Nyttan för verksamheten, intervjua beslutsfattare för att förstå verksamheten och den nytta de vill få av sin lösning.
  2. Gör en hypotes kring effektmål och målgrupper.
  3. Nytta för användaren, gör intervjuer med 5-25 personer där du frågar kring vad det är de vill lösa, vad som är svårt/hindrar att lösa dem.
  4. Beskriv målgrupperna.
  5. Formulera user stories, hur navigerar och interagerar användaren med funktionerna.

Nu kan man ta fram en konceptuell design med hjälp av user stories. Efter detta kan företaget fatta beslut om detta är något de vill göra och ge klart att bygga beslut. Då börjar man med detaljdesign, mallar, innehåll, tester. Byggprojektet är i iterationer och efter x antal av dem tar man go live beslut.

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s