Gemensamt konsumerande: En av tio idéer som revolutionerar världen

the Conference anordnat av Media Evolution i veckan så fanns det sessioner på dag ett som handlade om kollaborativt konsumerande och på dag två om kollaborativt skapande/innovationer.

TIME har med collaborative consumption på en lista över 10 saker som kommer att revolutionera världen. Att uppmärksamma saker vi gör och kan göra tillsammans är bra tycker jag. Att känna att tillgång överträffar ägande är rätt skönt. Jag behöver ingen bil om jag vet att jag kan hyra en när jag behöver den.

Ett sidospår kring en kampanj

På mitt jobb har vi precis dragit igång kampanjen ”Säg hej till din granne”, den handlar om att skapa social trygghet i våra områden. Att få en blick, en nick, ett leende och ett hej är viktigt. Det leder till synliggörande och kan leda till vänskap. Att bo tillsammans med andra som man gör i en hyresrätt passar bra in på trenden att ta hand om och göra saker tillsammans. Kan man säga hej kanske man också kan dela morgontidningen med grannen, hjälpa varandra med posthämtning eller skollämning av barn.

Allt kan ske online

Att konsumera kollaborativt innebär inte alls att man alltid måste träffa människor eller hjälpa just grannen med matshopping. Tjänster som tradera, airbnb, hinner inte hinner du, whipcar är exempel på nättjänster som bygger på kollaborativt komsumerande. Vi handlar med begagnade varor av varandra, vi hyr ut outnyttjade delar av våra hem etc.

Lauren Andersons session på film

Lämna en kommentar