Medieföretag och pengar I, @bjornjeffery på #sswc

Jag är den första att erkänna att jag sagt att dagstidningar har spelat ut sin roll och ifrågasatt dess existens. Vi dömer snabbt medieföretagen och tänker att de kanske sämre än var de är på att skapa intressanta intäktsmöjligheter och affärsmöjligheter för att finansiera sin journalistik.

Allt vi ser av mediehusen är inte allt de gör.

Ungefär så inleder Björn Jeffery sin session på Sweden social webcamp kring medieföretagen och pengar. Han pratar vidare om vår syn att man ska lägga ner, när något inte funkar är vi snabba på att säga ”lägg ner”. Det är lätt att tänka just så att det nya alltid ska slå ut det gamla men betänk biografens utveckling:

  • 1910 kom biografen och blev direkt en snackis och en wow.
  • 1950 kom TV, man var säker på att det skulle slå ut bion.
  • 1980 kom VHS och nu skulle väl ändå bio behöva ge upp…
  • 2000 kom hemmabiosystemen men biograferna forsätter sin framgång, 2010 var ett rekordår som bara verkar kunna slås av… 2011.

Ska vi lägga ner dagstidningarna?

Hårda siffror: Expressen 1,4 miljarder omsättning 112 miljoner vinst. Aftonbladet 2,3 miljarder omsättning 294 miljoner vinst.

Ska man lägga ner dem fast de tjänar pengar? Deras modell kanske inte är framtidssäker men behöver de läggas ner för det. Vad de tjänar sina pengar på är upplagan och annonser. DN omsätter två miljarder och fem procent av detta kommer från webben. Om de skulle lägga ner så skulle de alltså ha ett 95 % intäktsbortfall.  Kostnaderna ökar 2 % per år och intäkterna 1 procent. Det är användare man tappar och inte annonsörer. Frågan är bara hur många fler användare de kan tappa och fortfarande vara intressanta för annonsörerna. Om de inte hittar kringtjänster intressanta både för användaren och annonsören, som kvällstidningarnas film- eller bokdistribution.

Tidskrifter

Att varumärket är det viktiga visar sig inte minst när det gäller tidskrifter. Tidskriftsmarknaden i Sverige får intäkter till stor del av just tidskriften, helt annorlunda i t.ex. i USA där prenumerationerna är extremt billiga. Men även i Sverige tänker vi nytt och förnyar affärsmodellen. Som exempel Veckans affärer som med Pontus Schultz. 42 nummer per år, 4-7 nummer går med vinst. De bygger varumärke med tidningen som de använder för att fixa event, andra sajter med mera. Dessa sidokoncept står för 60-70 % av annonsintäkterna. 95 % av tillväxten från saker som inte fanns för tre år sedan. Vad de tror kommer vara lönsamt framöver är utbildning.

Extraläsning:

Artikel från 2009 Pontus Schultz kör Veckans Affärer i graven
Pressmeddelande juni 2011: Veckans Affärer och Resumé köper B2B-dagen

Fredrik Wass, bisonblog, om Björns session.

Ett svar till “Medieföretag och pengar I, @bjornjeffery på #sswc

  1. Tack för en inblick, hade varit kul att ha varit på plats…

Lämna en kommentar