Gamification, sagt och tänkt #sswc @jesperbylund

Vad som driver oss är ögonblicken av aha, när vi förstår något.

Detta är det första jag hör när jag sätter mig under eken på #sswc för att lyssna på @jesperbylund session om gamification eller spelifiering. Det tilltalar mig direkt, tanken att kunskap eller känslan av att ha fått den är drivande fös oss.

Alla små val som tillsammans gör det

Ett spel är ett system av val som man upprepar. Upprepandet är centralt eftersom detta betyder att man kan göra varje upprepande något bättre än den förra och komma närmre och närmre målet, som behöver vara ouppnåeligt men trots det inte kännas menlöst.

Hur gör man då?

I en guide i fickformat från Mediaevolution har jag tidigare läst Martin Walfisz tre kontrollfrågor att ställa när man ska utveckla ett spel av något. Ungefär så här minns jag dem:

  1. Vad ska användaren uppnå med sin aktivitet – utmaningen
  2. Vad får användaren när den klarat något – belöningen
  3. Vilket incitament finns för att fortsätta samla belöning – meningen

Jesper Bylund beskrev sin arbets-/tankeprocess såhär:

  1. Vad är flödet/processen
  2. Var startar och slutar man
  3. Vilka val måste ske
  4. Hur kan jag placera valen för att ge en känsla av att bollen är i rullning
  5. Hitta belöningen i valen

Belöna rätt grejer  

Tesen är att detta kan användas på/i nästan allt. Vi pratade om försäljning av bläckpatroner, städning samt ärendehanteringssystem på plats.
Gällande ärendehanteringssystem eller liknande kan jag tänka mig att man kan få ett antal val efter avslutat ärende. Dessa ska syfta till att ge belöningen och känslan av förbättring. Alltför ofta mäter system av denna typ endast tid per ärende och antal ärende per handläggare eller liknande. Något som kan motivera mot fel sak. Istället för mot bättre avslutade ärenden (nöjdare kund, ökad kunskap hos företaget, kanske att anledningen till ärendet aldrig kommer att upprepas etc etc) så motiverar det till enbart till ett snabbt behandlande. Något som inte alls förutsätter att man gör det på det för företagets bästa vis.

Tänkt kring jobbet

För egen jobbdel tänker jag på intranätet jag nyss lanserat, ska man kunna se vem som (exkluderat mig) producerat innehåll i nya wikin och hur ofta det länkas mellan varandra och på alla wikisidor ha ikoner som gör att man kan klicka för ”jag läste denna för att lösa ett kundärende” eller ”jag skrev denna för att jag fått en fråga om det”. Genom att hitta rätt frågor och belöningar kanske detta kan bidra till att öka kunskapsflödet på företaget där jag arbetar. Något som skulle vara en grym sak att vara med och påverka.

2 svar till “Gamification, sagt och tänkt #sswc @jesperbylund

  1. Pingback: Gamification, sagt och tänkt #sswc @jesperbylund | ninaboelbloggen | Skrivarfärg

  2. Bra artikel, en som har jobbat med Gamification är Malin Ströman. Jag har också skrivit en artikel om gamification ( http://www.socialfactory.se/social-media/gamification-den-vinnande-mekanismen/ ) där Malins presentation finns med bland annat.

Lämna en kommentar